Archiv

 


Zentrum für Magnetische Resonanz (MRZ) der Universität Leipzig

Ziele des MRZ

Zusammenfassung:

Zusammenfassend lassen sich folgende Aussagen treffen: - Das Konzept besteht darin, die international ausgewiesenen, umfassenden Forschungen zur molekularen Struktur, zu molekularen Prozessen und zur diagnostischen und funktionellen Bildgebung mittels verschiedener Verfahren der Magnetischen Resonanz gegenseitig besser abzustimmen, und im Sinne der Erreichung von Synergieeffekten stärker zu bündeln. - Die wissenschaftliche Zielstellung besteht darin, neben verstärkten Arbeiten an den jetzt vorhandenen Schwerpunkten die Defizite zu erkennen und zielgerichtet zu beseitigen sowie den wissenschaftlichen-methodischen Hintergrund und Unterbau für künftige Entwicklungen (z.B. Bio-Initiative) im Sinne eines Kompetenzzentrums bereitzustellen. - Die Nutzbarkeit des Zentrums ist gekennzeichnet durch gemeinsame Bemühungen zur Geräteentwicklung, durch Aus- und Weiterbildung mit fakultätsübergreifend nutzbaren Modulen, abgestimmten Vortrags- und Seminarprogrammen und Graduiertenkollegs. Darüber hinaus sollte die Schwerpunktbildung im Rahmen des Zentrums durch die Entwicklung eines sächsischen Kompetenzzentrums begleitet sein, das überregional für wissenschaftliche Fragen und die angewandte Forschung nutzbar sein könnte.

nach oben

 

Wiley InterScience Home Page

Online ISSN: 1522-2586    Print ISSN: 1053-1807

About this Journal

Journal of Magnetic Resonance Imaging
Volume 13, Issue 1, 2001.

Special Issue: Interventional MRI, Part 2.
Issue Edited by Thomas Kahn, Jeffrey Duerk, Jonathan Lewin.

Copyright © 2001 Wiley-Liss, Inc. 

nach oben


 

AJNR

American Journal of Neuroradiology 22:89-98 (1 2001)
© 2001 American Society of Neuroradiology

Abstract

Gross-total Surgery of Supratentorial Low-grade Gliomas under Intraoperative MR Guidance

Jens P. Schneidera, Thomas Schulza, Frank Schmidta, Jürgen Dietricha, Siegbert Lieberenza, Christos Trantakisa, Volker Seiferta, Steffen Kellermanna, Ralf Schobera, Lutz Schaffranietza, Mario Laufera and Thomas KahnaaFrom the Departments of Diagnostic Radiology (J.P.S., T.S., F.S., J.D., S.L., T.K.), Neurosurgery (C.T., V.S.), Neuropathology (S.K., R.S.), and Anesthesiology and Intensive Care Medicine (L.S., M.L.), University of Leipzig, Germany.

BACKGROUND AND PURPOSE: Length of survival of patients withlow-grade glioma correlates with the extent of tumor resection.These tumors, however, are difficult to distinguish intraoperativelyfrom normal brain tissue, often leading to incomplete resection.Our goal was to evaluate the effectiveness of intraoperativeMR guidance in achieving gross-total resection. 

METHODS: We studied 12 patients with low-grade glioma who underwentsurgery within a vertically open 0.5-T MR system. During surgery,localization of residual tumor tissue was guided by interactive,near real-time imaging. The amount of residual tumor tissueon MR images was evaluated at the point of the operation atwhich the neurosurgeon would have terminated the procedure underconventional conditions (first control) and again before closingthe craniotomy. 

RESULTS: Significant residual tumor (more than 10% of originaltumor volume) was shown in eight patients at the first controlcondition. The percentage of resection varied from 26% to 100%(mean, 68%) at this time. Twelve tissue samples from seven patientswere obtained in areas identified as residual tumor on MR images.In 10 cases, the neuropathologic investigation confirmed thepresence of residual low-grade glioma; in two cases, the borderzoneof tumor was identified. In evaluating the final sets of images,we found total resection in six cases, over 90% resection infive cases, and 85% resection in one case (mean, 96%). 

CONCLUSION: Surgical treatment of low-grade gliomas under intraoperativeMR guidance provides improved resection results with maximalpatient safety. 

( Abstract on AJNR site, full text

nach oben